Lezing en boekpresentatie Jaap van Deurzen: De camera loopt

Gepubliceerd op: 19 maart 2024 12:12

‘Camera loopt…’ Hoe vaak Jaap van Deurzen, oorlogsverslaggever van RTL Nieuws, dit zinnetje de afgelopen dertig jaar heeft gehoord, is niet meer te tellen. En nu komt hij naar Bibliotheek Wierden! Boek- en kantoorvakhandel Reterink en de Bibliotheek Wierden hebben deze verslaggever met omvangrijke carrière uitgenodigd om zijn verhaal te vertellen.

Meer dan dertig jaar vliegt Van Deurzen van de ene brandhaard naar de andere en verslaat op onnavolgbare wijze de gruwelen van de oorlogen in voormalig Joegoslavië. Hij is tegelijkertijd getuige van de sektarische ellende in Belfast, de waanzin van de genocide in Rwanda en de verwoestende werking van de Tsunami op Sumatra. De dag die zijn leven voor altijd verandert, is 11 september 2001, als Al Qaida-terroristen de Twin Towers in New York vernietigen. De ‘War on Terror,’ die daarop volgt, is verwoestend. In Pakistan, Afghanistan en Irak doet Van Deurzen op zijn eigen kenmerkende manier verslag van de strijd tegen de terroristen van de Taliban en IS.

Na het zien van zoveel menselijk leed vertelt hij zonder opsmuk ook over de gevolgen hiervan op zijn persoonlijke leven. Gedreven, en met een ‘eigen verhalende stijl’ heeft hij het nieuws uit binnen- en buitenland gebracht. En dit altijd met een sterke focus op human interest.

Wil je erbij zijn? Dan graag even aanmelden via onderstaande link.

Datum: woensdag 17 april 2024
Tijd: 20:00 - 22:00 uur